TET-viikko Stoorissa

Olin Stoorissa tetissä viisi päivää. Työpäivät kestivät yhdeksästä kolmeen, eli kuusi tuntia. Tekemistä riitti, eikä ollut tylsää. Maanantaina tutustuin ensin henkilökunnan tiloihin ja viikon työtehtäviin. Niihin kuului nuortenkirjojen hyllyttäminen, aihemerkkien vaihtaminen ja leikkaaminen, aamun ryhmien seuraaminen, Instagramiin kirjavinkkien tekeminen, lautapelien osien tarkistaminen, poistojen tekeminen, Nallepäivän esityksen kuvaaminen ja runorullien tekeminen.

Tiistaina seurasin ja autoin 4.-luokkaa mediamatkalla. Ensin mietittiin, mitä media on. Sitten luokka teki tehtäviä, joissa etsittiin kirjoja ja mietittiin niiden luotettavuutta. Oli hauskaa neuvoa heitä. Mediamatkan jälkeen hyllytin kirjoja ja leikkasin aihemerkkejä. Söin lounaan ravintolassa. Iltapäivällä laitoin kirjavinkin Stoorin Instagramiin (stooreja_kirjastosta). Työtehtäviin kuului joka päivä kirjavinkki. Kirjoista oli ensin hankala keksiä lyhyitä kuvauksia, mutta ne onnistuivat hyvin. Lähdin kotiin kolmelta, mutta sitä ennen lainasin pari kirjaa.

Kumpi kirja on totta?
Kumpi kirja on totta?

Keskiviikkona esikouluryhmä tuli tutustumaan lastenosaston eri osiin. He taikoivat junan, jolla kirjastoa kierreltiin. Heitä neuvottiin kirjaston säännöistä ja kirjojen käsittelemisestä. Ryhmien seuraaminen oli lempityötehtäväni. Torstaina sattui hauska juttu: äidinkielen opettajani tuli kahdeksannen luokan kanssa katsomaan digitarinoita. Olen itsekin tehnyt sellaisen. Niissä tuli esille tärkeitä asioita itsetunnosta ja minäkuvasta. Kommentoin kasiluokkalaisten videoita ja opettaja antoi osallistumisen takia positiivista palautetta.

Torstaina oli myös kansainvälinen nallepäivä. Otin kuvia esityksestä, jossa oli nallevisa, kirjavinkkejä ja lauluja. Lapset osallistuivat innokkaasti. Iltapäivällä nallepäivä jatkui askartelulla. Kirjojen kuvia liimattiin tulitikkuaskeihin, joissa asui pieniä nalleja. Askeista tuli söpöjä, vaikka askartelijoita ei ollutkaan monta ennen työpäiväni loppumista. Tein itse neljä.

Esiintyjät laulujen jälkeen.
Esiintyjät laulujen jälkeen.
Nallepäivänä askarreltuja askeja.
Nallepäivänä askarreltuja askeja.

Kirjasto oli todella kiva tet-paikka. Tilat olivat viihtyisät ja ilmapiiri oli rento. Kaikki olivat ystävällisiä. Hauskimmat työtehtävät olivat koulu- ja esikoululuokkien avustaminen, hyllyttäminen ja kirjavinkkauksien tekeminen. Luin enemmän tet-viikolla, koska lainasin kirjoja päivän jälkeen. Opin etsimään kirjoja paremmin ja sain motivaatiota lukemisharrastuksen jatkamiseen. Viikko oli todella onnistunut.

T. tettiläinen.