Stoorin asiakasraatilaisten retki pääkaupunkiseudulle 26.10.

Heippa hei,

ihan nopeasti alkuun ajattelin kertoa kuka kirjoittaa ja mistä. Olen siis Ronja, ja olen 18-vuotias turkulainen opiskelija. Opiskelen viimeistä vuotta viittomakielen ohjaajaksi Turun kristillisellä opistolla, ja olen osa Stoorin asiakasraatia. Lempi kirjojani ovat Astrid Lindgrenin Ronja Ryövärintytär (yllätysyllätys!), sekä Tove Janssonin Kuvanveistäjän tytär ja Kesäkirja. Olen usein mukana erilaisissa kehitykseen ja muutokseen tähtäävissä projekteissa ja tapahtumissa, joten asiakasraati tuntui kiinnostavalta. Jes, minut tulet bongaamaan myös Stoorin Instagramista muutaman viikon sisällä!

Aikaisemmissa kokouksissa olimme heitelleet erilaisia ideoita retkestä, ja sen kohteista. Pakohuonetta, trampoliinipuistoa ja muita todella hyviä ja kiinnostavia ehdotuksia pohdittiin ja pyöriteltiin. Päädyimme kuitenkin vierailuun samankaltaisessa tilassa Sellon kirjastossa, Pointin puolella, sekä opastukseen Suomen valokuvataiteen museossa.

Kokoonnuimme aamulla aikaisin kirjaston edustalla, josta lähdimme bussilla kohti Sellon Pointtia. Matkalla pelasimme erilaisia pelejä, ja söimme yhdessä aamupalaa. Oli mukava touhuta yhdessä, ja saada aika kulumaan todella nopeasti.

Pointissa meidät otti vastaan Nuoren Espoon nuorisotyöntekijät, jotka kertoivat heidän tilansa toiminnasta. Renkaiden päällä kulkevat kirjahyllyt olivat siirrettävissä, ja tila muutettavissa vaikka ja mihin suuntaan. Video- ja tietokonepelejä oli monenlaisia, ja teemailtoja joka makuun. Oli todella hienoa kuulla ja nähdä kuinka paljon paikalliset nuoret pääsevät vaikuttamaan.

Vierailun jälkeen kävimme syömässä, ja jatkoimme matkaa täysin vatsoin.

Seuraavana jatkoimme matkaa Suomen Valokuvataiteen Museoon, jossa pääsimme opastetulle queer/crip -näkökulmaa käsittelevälle kierrokselle. Kuvat joita tutkimme ja joista keskustelimme olivat Ruotsalaisvalokuvaaja JH Engströmin tuotantoa vuosilta 1991–2017. Pääsimme pohtimaan omia ennakkoluuloja, ja oletuksiamme. Teimme kehys-harjoituksen liittyen vieraisiin ja tuttuihin asioihin, ja saimme jakaa ajatuksia turvallisessa ja vapaassa tilassa. Kierros oli todella pysäyttävä ja mielenkiintoinen. Opin paljon itsestäni kuvien ja harjoitusten kautta.

Valokuvataiteen museolta suuntasimme bussilla takaisin Turkuun. Keskustelimme matkalla museosta ja sen teemoista. Mukavan porukan kanssa juteltavaa löytyi paljon. Itse kuitenkin väsähdin aktiivisen päivän jälkeen nopeasti, ja loppu matka meni omalta osaltani nukkuessa.

Kokonaisuudessaan retki oli mielestäni erittäin antoisa ja mukava. Oli hienoa nähdä mitä kaikkea muut ovat keksineet, ja saada näkökulmaa monenlaisiin käytännön asioihin!