Stoorin asiakasraadin syksy

Kesäloman jälkeen, kun koulun puupenkki alkoi jo puuduttaa pakaroita, kuulin ruotsin tunnilla mielenkiintoisesta vaikuttamismahdollisuudesta kirjastolla. Kiinnostuin heti ja ilmoitin halukkuuteni osallistua Stoorin asiakasraadin toimintaan. Syyskuun loppupuolella kokoonnuimme seitsemän muun kiinnostuneen kanssa kuulemaan lisää asiakasraadista. Ja mikä on asiakasraati; meitä on kahdeksan reipasta nuorta ikähaitarilla 14-18 vuotta, sekä kirjaston puolelta asiakasraatia vetävä aikuinen. Me ollaan kokoonnuttu syksyn aikana muutaman viikon välein puhumaan Stooriin liittyvistä asioista.

 

Ensimmäisessä tapaamisessa me kuultiin enemmän asiakasraadista ja saatiin tietää mitä me tullaan syksyn aikana puuhailemaan. Kaikki asiakasraatilaiset pääsivät kertomaan hiukan itsestään sekä omista kokemuksistaan Stoorissa. Kaikki myös täyttivät pienen kyselyn, johon kirjattiin omia kokemuksia Stoorista ja sen palveluista. Kyselyllä kartoitettiin meidän tietämystä kirjaston nuorille suunnatuista tapahtumista ja palveluista. Saatiin ensimmäisellä kerralla myös kirjoittaa ylös kehitystoiveita.

 

Ennen toista tapaamiskertaa kirjaston väki oli käynyt meidän ajatuksia läpi ja koonnut niistä pääpointteja, joiden pohjalta pääsimme ideoimaan lisää. Toinen tapaamiskerta olikin ajatusriihen tapainen, jossa saimme heitellä ilmaan hullujakin ideoita. Ideoimme muun muassa uusia tapahtumia, teemaviikkovaihtoehtoja ja mahdollisuuksia Stoorin kehittämiseen tilana. Yksi ehdotuksista oli jakaa jokaiselle asiakasraatilaiselle oma vastuuviikko Stoorin Instagramin ylläpitämiseen. Asiakasraatilaisten postauksia ja ajatuksia onkin jo näkynyt instan puolella.

 

Innostuimme tapahtumia ideoidessa myös kirjastossa yöpymisestä ja sekin on käymässä toteen. Marras- joulukuun vaihteessa 30.11-1.12 järjestetään nimittäin yökirjasto! Me asiakasraatilaiset saamme suunnitella yökirjaston ohjelman, eli illan ja yön aikana on luvassa nuorten toivomia aktiviteetteja. Tulevaa yökirjastoa pääsimme fiilistelemään pikaisessa kolmannessa tapaamisessa, jonka aikana kävimme läpi yökirjaston käytännön puolta ja muita tulevia juttuja. Yökirjaston järjestämiseen liittyviä kysymyksiä pääsimme esittämään lisää neljännessä tapaamisessa, eli asiakasraadin päiväretkellä pääkaupunkiseudulle. Vierailimme retkellä mm. Sellon nuorten tila Pointissa, jossa pääsimme kyselemään heidän yön yli kestäneestä tapahtumasta. Saimme paljon uusia ideoita, joita pääsemme pohtimaan lisää tulevissa tapaamisissa.

 

Itse asiakasraatilaisena ja kirjaston käyttäjänä odotan innolla mitä kaikkea keksimme vielä syksyn aikana!

 

Maijastiina