Peli-ideoiden alkulähteillä

Harva meistä uuden pelin ostaessaan tulee miettineeksi, mistä idea kyseiseen teokseen on alun perin tullut, osittain varmaan siksi, että tiettyjen tuotosten kohdalla asia on ilmiselvä: tuskin täytyy kovin kauaa pohtia, mistähän se idea Taru sormusten herrasta- tai Harry Potter -peleihin on löytynyt. Mutta entäpä vaikka BioShock-maailma – onko Rapture täysin pelikehittäjien mielikuvituksen tuotosta, vai löytyykö taustalta mahdollisesti muutakin?

Epäkuolleet etenevät Telltale Gamesin Walking Dead -pelissä.
Epäkuolleet etenevät Telltale Gamesin Walking Dead -pelissä.

Aika harvassa ovat nykyään sellaiset suositut tv-sarjat ja elokuvat, joiden pohjalta ei vähintään yhtä lisenssipeliä väsättäisi. Jos siis esimerkiksi Walking Dead kiinnostaa, eläviä kuolleita voi päästä turpasaunottamaan Telltale Gamesin episodimuotoisessa, sarjan nimeä kantavassa pelissä. Myös suursuosikki Game of Thrones on kääntynyt samassa firmassa pelimuotoon, joten jos Cersein kieroilusta ei sarjassa saa tarpeekseen, voi seuraavaa kautta odotellessa valtaistuinpeliä jatkaa digitaalisesti. Elokuvastudiot ovat myös innoissaan nyhtämässä ne viimeisetkin kolikot innokkaan pikkufanin taskusta, joten jos kesällä julkaistaan potentiaalinen kassamagneettileffa, voi olla varma, että myös teemaan sopiva peli on tulossa. Yhtenä esimerkkinä vaikka heinäkuussa 2016 ensi-iltansa saava uusi Ghostbusters – pikselihaamuja pääsee bustaamaan jo muutama päivä ennen leffan ensinäytöstä (vaikka uuden leffan leidisankarit eivät tositoimiin pääsekään; heidän tilalleen peliin on kehitetty ihan uudet tyypit).

Vaikka tv ja elokuvat ovat niitä ns. helppoja pelimuotoon käännettäviä teoksia, yllättävän monen nyky- ja vähän vanhemmankin pelin taustalta löytyy jokin kirjallinen inspiraation lähde. Sarjakuvat (varsinkin supersankari-sellaiset) ovat jo vuosikymmeniä toimineet pohjana milloin millekin pelille; löytyy seikkailua, toimintaa, roolipelielementtejä. Maailmasta ei varmaan löydy kovin montaa ihmistä, joka ei tuntisi esimerkiksi Batmanin hahmoa, ja lepakkomies onkin esiintynyt kymmenissä erilaisissa peleissä. Vaskista löytyy muuten aika monta Battis-peliä Arkham-sarjasta aina Lego-lepikseen, ja myös viittasankarista kertovia sarjakuvia on hyllyssä pitkä rivi.

Sarjakuvien lisäksi monia kirjoja on siirretty pikselimuotoon. Eräs viime aikojen suosituimmista kirjaan perustuvista pelimaailmoista lienee The Witcher. Puolalaisen Andrzej Sapkowskin luomasta synkeästä Noiturin maailmasta kertova pelisarja on ehtinyt jo kolmanteen osaansa ja lisää odotellaan. (Tosin odotus voi venyä melkoisen pitkäksi – tällä hetkellä julkaisuvuoden huhutaan olevan aikaisintaan 2018, mutta mahdollisesti vasta 2020.)

The Witcher 3: Wild Hunt -pelin maisemat ovat välillä suorastaan hilpeitä.
The Witcher 3: Wild Hunt -pelin maisemat ovat välillä suorastaan hilpeitä.

Vähän vanhemmista mestariteoksista pelin pohjana on käytetty esimerkiksi Arthur Conan Doylen kirjoittamia Sherlock Holmesin seikkailuita ja Agatha Christien tarinoita. Ensin mainitun salapoliisin saappaisiin voi astua mm. tuoreessa Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter -pelissä. Yksityisetsivien lisäksi kauhuhahmot ovat suosittua pelimateriaalia, ja H. P. Lovecraftin luomat mythokset taas ovat kauhuskenaarioiden aatelia. Cthulhu on lonkeroineen aiheuttanut painajaisia useammassakin pelissä – ja onpa itse herra Holmeskin kohdannut tämän Suuren muinaisen pelissä Sherlock Holmes: The Awakened.

Kirjoista ideoita lainasivat myös Assassin’s Creed -pelisarjan luojat. Ensimmäiseen salamurhaajien suvusta kertoneeseen peliin kaivettiin inspiraatiota muun muassa 1930-luvulla julkaistusta slovenialaisesta romaanista nimeltä Alamut. Kirja sijoittuu 1000-luvulle ja kertoo, miten (salamurhista tunnettu) assassiini-lahko valloitti muinaisessa Persiassa sijainneen Alamut-linnakkeen. Venäläinen kauhupeli Metro 2033 pohjautuu alun perin verkossa julkaistuun kertomukseen, joka sittemmin julkaistiin myös painettuna kirjana. Spec Ops: The Line taas on lainannut tarinaansa elementtejä Joseph Conradin kirjasta Pimeyden sydän: pelissä matkataan pikkuhiljaa aina vain syvemmälle sotaan ja ihmisten tekemiin julmuuksiin – ja päädytään itsekin tekemään sotarikoksia. Sen sijaan, että seurattaisiin perinteisempien pelien tyyliin yhden sankarin etenemistä, tutkailtavaksi päätyykin se sodan ikävämpi puoli.

BioShockin Little Sisterit ja Big Daddyt viihtyvät yhdessä.
BioShockin Little Sisterit ja Big Daddyt viihtyvät yhdessä.

Ja niin, se alussa mainittu BioShock. Vaikka pelisarja onkin oma tekeleensä eikä suoraan kerro minkään tietyn romaanin tai novellin tarinaa, filosofi-kirjailija Ayn Randin teokset ovat vaikuttaneet varsin vahvasti Rapturen utopistiseen maailmaan. Varsinkin Atlas Shrugged -kirjassa (jota ei muuten ole julkaistu suomeksi) esitellyt nimet ja teemat esiintyvät eri puolilla BioShockin maailmaa. Esimerkiksi päähenkilö Andrew Ryanin nimi on osittainen anagrammi Randin nimestä. Randin filosofia, objektivismi, löytyy Ryanin perustaman Rapturen kaupungin taustalta: ajatus siitä, että yksilön tulisi tavoitella vain omaa etuaan ja hyötyä omista kyvyistään ja tavoitteistaan ilman, että muut rajoittaisivat tämän toimintaa millään tavalla.

Näin lopuksi on vielä mainittava videopeleihin perustuvat kirjalliset teokset, niitäkin nimittäin on – ja paljon! Assassin’s Creed, BioShock, Diablo, Doom, Dragon Age, Gears of War, Halo, Mass Effect, World of Warcraft… Eri pelimaailmoihin sijoittuvia ja niitä syventäviä kirjoja löytyy kymmenittäin, tai oikeastaan sadoittain. Mikäli esimerkiksi Dragon Agen maailma, Thedas, kiinnostaa, kannattaa kokeilla Vaskista löytyvää David Gaiderin The Calling -romaania. Tai jos Gears of War -sarja oli parasta ikinä, voi kesälomalla syventyä Karen Travissin viisiosaiseen kirjasarjaan. Tai mikäli zombit, bioterrorismi ja kemiallinen sodankäynti kuulostavat täydellisiltä sadepäivän jutuilta, Naoki Serizawan mangasarja voi olla juuri sinun juttusi. Kokeile rohkeasti, käytä Vaskin verkkokirjastoa apuna tai tule kiskaisemaan kirjastolaista hihasta!

Esimerkkejä pelien ja kirjallisuuden välisistä suhteista olisi vaikka kuinka, tässä tehtiin vain pieni pintaraapaisu. Mikäli aihe kiinnostaa, voit aloittaa lukemisen (ja pelaamisen) vaikka näistä; lisävinkkejä löytyy mm. tältä listalta.

  • Assassin’s Creed -sarja. Useita eri versioita. [peli]
  • Bartol, Vladimir. Alamut. [kirja]
  • Batman: Arkham-sarja + Lego Batman. Useita eri versioita. [peli]
  • Batman-sarjiksia löytyy Vaskista kymmeniä. [sarjakuva]
  • Game of Thrones. Telltale Games [peli] (Löytyy myös samanniminen Focus Home Interactiven peli.)
  • Martin, George R. R. Tulen ja jään laulu -sarja. [kirja]
  • Bioshock 2, Bioshock Infinite. [peli]
  • Rand, Ayn. Atlas Shrugged. [kirja]
  • The Witcher 2: Assassins of Kings, The Witcher 3: Wild Hunt. [peli]
  • Sapkowski, Andrzej. Noituri-sarja. [kirja]
  • Resident Evil: Revelations 1 + 2. [peli]
  • Serizawa, Naoki. Resident Evil: Marhawa Desire. [sarjakuva]
  • Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter. [peli]
  • Crimes & Punishments; Sherlock Holmes. [peli]
  • The Testament of Sherlock Holmes. [peli]
  • Doyle, Arthur Conan. Sherlock Holmes: kootut kertomukset. [kirja]
  • Doyle, Conan. Sherlock Holmes ja vampyyrit. [sarjakuva]
  • The Walking Dead. Useita eri versioita. [peli]
  • Kirkman, Robert. The Walking Dead: Tie Woodburyyn. [kirja]
  • Spec Ops: The Line. [peli]
  • Conrad, Joseph. Pimeyden sydän. [kirja]
  • Dragon Age: Inquisition. [peli]
  • Gaider, David. Dragon Age: The Calling. [kirja]
  • Traviss, Karen. Gears of War. Osat 1-5. [kirja]

Kirjoitti: Anna